Wraz z rozwojem Internetu oraz wzrostem świadomości naszego społeczeństwa, coraz bardziej popularne stają się zakupy za pośrednictwem Sieci. Badania przeprowadzone przez TNS Polska wskazują, że prawie co drugi Polak robi zakupy online przynajmniej raz w roku. Średnia kwota, jaką przeznaczamy na pojedyncze zakupy w sklepie internetowym waha się pomiędzy 100 a 249 złotych. Wiele sklepów oferuje specjalne warunki promocji dla klientów internetowych, co przyciąga całą ich rzeszę. Czy w przyszłości sklepy stacjonarne ustąpią miejsca tym internetowym?
Brak kolejek? To możliwe
Oszczędność czasu to z całą pewnością zaleta sklepów internetowych. Szczególnie w okresie świątecznym, kiedy mamy na głowie ogrom obowiązków – począwszy od mycia okien, poprzez pieczenie makowca, na przystrajaniu choinki kończąc – internetowa forma zakupów staje się zbawienna. Kilka kliknięć, wybór produktów, dobór sposobu płatność i mieścimy się w kilku minutach, czyli w czasie, w którym nie dotarlibyśmy nawet do galerii handlowej. Trzeba mieć jednak na uwadze czas dostawy, dlatego warto dokonać takich zakupów odpowiednio wcześnie. Wartym zaznaczenia jest fakt, że przez Internet możemy kupić nie tylko prezenty, ubrania czy akcesoria, ale i artykuły spożywcze – niektóre sieci supermarketów posiadają w swojej ofercie opcję zamówienia wybranych produktów z dowozem na podany adres. Ponadto istnieje wiele stron oferujących profesjonalne porównanie tych samych produktów w różnych sklepach, dzięki czemu oszczędzamy nie tylko czas, ale i pieniądze.
Zaletą zakupów przez Internet okazuje się być nie tylko oszczędność czasu, ale i fakt, że nie musimy nieść wypełnionych po brzegi toreb. To nie tylko ulga dla kręgosłupa, ale i pewność, że nasze produkty trafią do nas w nienaruszonym stanie.
Kupić i nie płacić?
Czy to możliwe, żeby coś kupić, ale za to nie zapłacić? Oczywiście, że tak. I wcale nie mówimy o kradzieży, ale o nowych rozwiązaniach finansowych, z których możemy korzystać nie tylko w okresie świątecznym, ale przez okrągły rok. Rzeczone rozwiązania to odroczone płatności.
Systemy płatności internetowych stale się rozwijają, możemy płacić tradycyjnym przelewem, kartą płatniczą lub skorzystać z płatności odroczonej, dzięki której po kupnie towaru klient ma określony czas na zapłatę – 14, 21 lub niekiedy nawet 30 dni, co nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Z perspektywy grudniowych wydatków, jest to doskonałe rozwiązanie, ponieważ pozwala znacznie odciążyć nasze budżety domowe z końca roku oraz uchronić nas przed pożyczkami.
Internetowo i mobilnie
Z roku na rok wzrasta popularność użytkowania urządzeń mobilnych oraz bezprzewodowego Internetu. Internauci, którzy łączą się z Siecią bezprzewodowo i korzystają z laptopa, tabletu czy telefonu komórkowego stanowią obecnie ponad trzy czwarte użytkowników (77 procent respondentów według badania CBOS). Obrazuje nam to postęp technologiczny, jaki zaszedł w ostatnich latach w naszym społeczeństwie. Do korzystania z Internetu (oraz zakupów online) nie potrzebujemy wyłącznie komputera stacjonarnego, ale wystarczy nam jedynie smartfon połączony do Sieci, co pozwala na zakupy gdziekolwiek jesteśmy.
Badania przeprowadzone przez GlobalWebIndex wskazują, że w tym momencie internetowe zakupy mobilne są najpopularniejsze wśród internautów. Stopniowe przejście z komputerów na smartfony obrazuje zmieniające się postawy wobec handlu m-commerce (handel elektroniczny dokonywany poprzez urządzenia mobilne) i oznacza nową erę rozwoju w tej dziedzinie. W dużym stopniu związane jest to z faktem, iż w dzisiejszym świecie niemal każdy posiada smartfon z dostępem do Internetu.
Coraz więcej sklepów wychodzi naprzeciw zmieniającym się trendom w handlu internetowym i przystosowuje swoje strony do różnych typów urządzeń. Być może wzrost znaczenia urządzeń mobilnych związany był z poprawą działania oraz dostosowaniem stron do korzystania na telefonach i tabletach.
Wielu e-klientów poprzez smartfon jedynie wyszukuje towary i umieszcza je w koszyku, a przez komputer za nie płaci. Jednak w miarę upowszechniania nowych metod płatności i wzrostu zaufania do płacenia przez telefon, rynek rozwinie się znacznie szybciej, niż się tego spodziewamy.
Wojciech Stąsiek, Warsaw Press