Projekt kampanii „Łączy nas Pacjent” zakłada, że organizacje pacjenckie, których członkowie są ekspertami w poszczególnych dziedzinach zdrowia, gdyż sami przeszli przez leczenie choroby, mogą udzielać wsparcia pacjentom dotkniętym daną chorobą.
Kampania „Łączy nas Pacjent” ma w tym roku kolejną już edycję. Celów tej inicjatywy jest kilka, ale najważniejszym jest pomoc pacjentom z różnymi schorzeniami, między innymi pokazując, jak poruszać się po systemie ochrony zdrowia. Poprzez naszą akcję chcemy kontaktować chorych mających konkretny problem zdrowotny z osobami, które są ekspertami w temacie danej choroby i radzenia sobie z nią, gdyż same jej doświadczyły. Samo leczenie i jego organizacja to zadania dla lekarzy i specjalistów medycznych.
Jednocześnie chcemy edukować pacjentów w zakresie ich praw oraz doradzać, gdzie są prowadzone badania kliniczne i gdzie się leczyć, jeżeli np. pacjent ma zaawansowany nowotwór i wszystkie linie terapeutyczne zostały wyczerpane. To organizacje pacjentów posiadają najszerszą wiedzę o ośrodkach, w których leczy się konkretne choroby, gdzie prowadzone są badania kliniczne i mogą one pokierować pacjenta do właściwej placówki. Mogą też udzielać informacji na temat przysługujących pacjentom praw, oraz edukować i doradzać w kwestiach możliwości diagnostycznych, leczenia, rehabilitacji. Bardzo ważne jest również psychiczne wsparcie chorych – od strony praktycznej, jako osoby, które przeszły chorobę bądź mają ją i leczą się.
Obecnie mamy 33 organizacje pacjentów zaangażowane w akcję „Łączy Nas Pacjent”. Z powodu pandemii inicjatywa ta miała przerwę, więc na nowo ją rozpoczynamy. Jest coraz więcej sygnałów, że projekt ten się rozwija. Pacjenci i ich rodziny sygnalizują, że jest to kampania potrzebna. Więc otwieramy się, propagujemy, chcemy dotrzeć do wszystkich zainteresowanych. Chcemy też planować kolejne edycje tej inicjatywy i angażować większe środki na jej upowszechnienie oraz w uczestnictwo organizacji, bo – patrząc przez pryzmat ich działalności – nasza akcja jest promocją również tych organizacji i pokazaniem, że działają. Coraz więcej z nich chce też do akcji dołączyć – żeby rozmawiać o problemach i pomagać chorym.
Szkoła – miejsce edukacji zdrowotnej
Choć realizujemy w Polsce edukację zdrowotną dzieci, to obecnie nie jest ona usystematyzowana i nie ma do niej równego dostępu we wszystkich placówkach oświatowych. Wyobrażam sobie, że edukacja zdrowotna w szkołach byłaby prowadzona w jednolity sposób w całym kraju, będąc pozytywnym lobbyingiem na rzecz zdrowego jedzenia i ruchu od najmłodszych lat, a z czasem budowania wiedzy i kompetencji zdrowotnych.
O wprowadzenie edukacji zdrowotnej zabiegam już od kilku lat i w tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować pani minister Barbarze Nowackiej i pani minister Izabeli Leszczynie, za deklarację i zobowiązanie, że edukacja zdrowotna pojawi się jako przedmiot w polskich szkołach na przełomie 2025 i 2026 roku. Pracuje nad tym zespół ekspertów, a na razie w niektórych placówkach w Polsce na godzinach wychowawczych realizowane są zajęcia z zakresu zdrowego żywienia. To jednak dalece niewystarczające, jeśli weźmie się pod uwagę problemy, z jakimi już teraz borykamy się jako społeczeństwo. Chciałbym, żeby edukacja zdrowotna była przedmiotem towarzyszącym dzieciom w szkole podstawowej i średniej, bo u uczniów należących do różnych grup wiekowych istnieją różne potrzeby edukacyjne. Bardzo duże wyzwanie stanowi obecnie uzależnienie cyfrowe. W Polsce też coraz mocniej obniża się wiek, w którym po raz pierwszy dzieci spotykają się z nałogiem palenia papierosów. Jest też potrzeba budowania samoświadomości dzieci, związanej chociażby z ryzykiem dla zdrowia psychicznego, oraz umiejętności rozpoznawania u rówieśników symptomów, które wskazują na konieczność zasygnalizowania osobom kompetentnym spostrzeżenia, że ktoś może myśleć o samobójstwie czy wspominał o kwestiach związanych z depresją. Potrzebna jest też edukacja seksualna, w zakresie pierwszej pomocy oraz budowania relacji.
Wyobrażam sobie, że przedmiot edukacja zdrowotna mógłby być interdyscyplinarny i holistyczny, gdzie można byłoby poruszyć różne zagadnienia, w tym związane ze szczepieniami ochronnymi, pokazywać prawdę i obalać fake newsy.