Szwajcaria wprowadzi zakaz reklamy wyrobów tytoniowych i e-papierosów skierowanej do młodych ludzi, poinformował w środę rząd, wdrażając decyzję podjętą w referendum w zeszłym roku.
Gabinet powiedział, że wzmocni już zaplanowane ograniczenia, aby zakazać reklamy w miejscach i mediach, w których młodzi ludzie mogą ją zobaczyć.
Nowe przepisy wejdą w życie od połowy 2026 r., a od przyszłego roku zaostrzą ograniczenia dotyczące opakowań i reklamy wyrobów tytoniowych i e-papierosów.
Posunięcie, które wpłynie na media drukowane, reklamy internetowe i festiwale, ma na celu ograniczenie spożycia tytoniu i związanych z nim zgonów.
Palenie pozostaje stosunkowo rozpowszechnione w Szwajcarii, gdzie każdego roku 9500 osób umiera przedwcześnie w wyniku palenia tytoniu, jak podał rząd, opisując to jako jeden z największych problemów zdrowia publicznego w kraju.
„Używanie tytoniu powoduje liczne choroby niezakaźne, a koszt ich leczenia wynosi 3 miliardy franków szwajcarskich (3,37 miliarda dolarów) rocznie” – powiedział rząd.
Podano również, że w 2022 roku 6,9% dzieci w wieku od 11 do 15 lat paliło papierosy w ciągu ostatnich 30 dni, a 5,7% młodzieży w wieku od 15 do 24 lat używało papierosów elektronicznych co najmniej raz w miesiącu.
W przyszłości reklama wyrobów tytoniowych lub e-papierosów nie będzie dozwolona w prasie, sklepach ani na imprezach, które mogą być odwiedzane przez nieletnich.
Ponadto zakazane zostanie sponsorowanie wydarzeń, w których uczestniczą osoby poniżej 18 roku życia. Reklama online będzie nadal dozwolona pod warunkiem wprowadzenia systemów kontroli wieku.
Zaostrzone ograniczenia są następstwem sukcesu referendum „Tak dla ochrony dzieci i młodzieży przed reklamą wyrobów tytoniowych”, które w lutym 2022 r. zostało zatwierdzone przez 57% szwajcarskich wyborców.
(Reuters)